Dlaczego warto zacząć od warsztatów projektowych?
W trakcie warsztatów staramy się określić grupę docelową, elementy wyróżniające ofertę i to czym chcemy przyciągnąć klientów. Informacje te pomagają określić które rozwiązania funkcjonalne będą bardziej odpowiednie dla tego projektu.
Wnikliwa analiza
Poznanie specyfiki planowanej aplikacji: co ją wyróżnia, jaki proces ma usprawnić, pozwala na przygotowanie skutecznej i efektywnej aplikacji.
Ideacja projektu
Jednym z kluczowych etapów procesu projektowego jest ideacja, czyli generowanie i rozwijanie oryginalnych pomysłów.
Generowanie pomysłów
Myślenie zorientowane na generowanie pomysłów jest aktywowane w odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób…?” lub „Jak mogę…?”, czyli tak zwane pytania H2 (ang. How to?). S
Tworzenie person
Zbieramy informacje o naszym typowym użytkowniku jak: cele, potrzeby, obawy, wiek oraz dane demograficzne. Stworzenie persony zwiąksza świadomość kim jest klient i jakie są jego potrzeby.
Etapy pracy
Jak wygląda plan warsztatów projektowych?
-
Założenia projektowe
Omawiamy pomysł starając się określić do kogo portal będzie skierowany i jakie potrzeby będzie realizował. Na tym etapie określamy też grupę docelową, definiujemy personę oraz omawiamy jej potrzeby, zachowania i co klienci zyskują wybierając ten produkt lub usługę Zastanawiamy się też nad metodami monetyzacji, czyli w jaki sposób portal będzie zarabiał na siebie w przyszłości.
-
Analiza konkurencji
Omówienie konkurencyjnych stron internetowych - polskich jak i zagranicznych. Każdą z propozycji staramy się przeanalizować w kwestii dobrych i złych rozwiązań - zarówno pod kątem funkcjonalnym jak i graficznym. Zapisujemy adresy tych stron razem z listą lubianych i nielubianych rozwiązań - taka lista pomoże na etapie tworzenia prototypów portalu.
-
Rozwiązania funkcjonalne i stylistyczne
Przeanalizowanie potrzeb wszystkich typów użytkowników pozwala stworzyć listę funkcjonalności jakie chcielibyśmy żaby znalazły się na portalu. Na tym etapie możemy od razu określić które z tych funkcjonalności będą niezbędne od samego początku funkcjonowania portalu oraz te, które możemy wdrożyć w przyszłości (podział prac na etapy zmniejsza koszt początkowy i przyspiesza czas uruchomienia pierwszej wersji systemu). Zastanawiamy się jakie zakładki powinny znaleźć się w głównym menu, oraz jakie elementy chcielibyśmy zamieścić na stronie głównej.
-
Ścieżka użytkownika
Zaczynamy od zdefiniowania jakie zadanie będzie realizował przykładowy użytkownik, a następnie krok po kroku opisujemy działania jakie musi wykonać aby zrealizować założony cel. Ten etap pozwala nie tylko określić na jakim etapie będziemy odblokowywać dostęp do poszczególnych funkcjonalności ale również pozwala stworzyć pełną listę podstron.