Jolanta Żochowska

UI/UX designer

.

Aby korzystać z aplikacji trzeba się jej nauczyć, nie oznacza to jednak, że każda aplikacja wymaga wprowadzenia i objaśnienia zasad jej działania.

W świecie w którym ilość aplikacji „ułatwiających” nam życie ciągle wzrasta, przekonanie do naszej aplikacji staje się kluczowym elementem wpływającym na to ile osób będzie z niej ostatecznie korzystać. Mogło by się wydawać, że odpowiedzią na to pytanie jest po prostu skuteczny marketing - ale czy na pewno? Ile razy zdażyło wam się pobrać aplikację i usunąć ją w przeciągu pierwszych kilku minut? Czy jesteście pewni, że to była zła aplikacja? A może w czasie jaki jej poświęciliście nie udało jej się pokazać co potrafi?

W onbotardingu najważniejszy jest właśnie czas. Jeśli chcecie aby użytkownik korzystał z waszej aplikacji - pokażcie co dzięki niej zyska.

Zadanie wydawało by się proste, wcale takie proste nie jest. Ile razy po wejściu w „tutorial” pokazujący jak korzystać z aplikacji z frustracją szukaliście krzyżyka? Przy planowaniu onboardingu błędem jest zastanawianie się "JAK" użytkownicy powinni z niej korzystać - lepiej jest myśleć „PO CO”.

No dobra, ale czym właściwie jest ten onboarding?

W definicji onboarding definiujemy jako proces zaznajamiania użytkowników z nowym interfejsem przy użyciu rozwiązań, które nie są częścią zwykłego interfejsu aplikacji. Obejmuje to nie tylko nauczenie użytkowników interakcji z interfejsem (powszechne nieporozumienie), ale także zapoznanie go z jego funkcjonalnościami. Ponadto onboarding nie ogranicza się tylko do nowych użytkowników - istniejący użytkownicy mogą również zobaczyć elementy onboardingu, gdy zostaną dodane nowe funkcje lub zostaną wprowadzone zmiany w projekcie. W ten sposób wdrożenie onboardingu może nastąpić w wielu punktach cyklu życia aplikacji, a nie tylko przy pierwszym uruchomieniu.


Ryzyko onbotardingu

Onboarding pomaga zaznajomić użytkownika z niektórymi funkcjonalnościami dotyczącymi interfejsu (np. Co oznacza ikona lub jak coś zrobić), ale pamięć ludzka jest ograniczona. To, że zobaczymy gdzie jest funkcja wcale nie oznacza, że to zapamiętamy a sfrustrowany użytkownik to użytkownik, który nie będzie korzystać z naszej aplikacji. Zamiast uczyć na pamięć gdzie ukryta jest funkcja, lepiej jest przemyśleć układ i architekturę informacji, tak aby użytkownik nie miał większego problemu z jej odnalezieniem lub zrozumieniem co za nią się kryje.

Przy dobrze zaprojektowanym interfejsie i wykorzystaniu standardów projektowych, odnalezienie potrzebnej funkcji powinno być banalne.

Kiedy więc wykorzystujemy onboarding?

  1. Do zbierania informacji
    Jeśli przed rozpoczęciem korzystania z aplikacji potrzebujesz zebrać od niego informacje. Na przykład aplikacja bankowa może wymagać od użytkowników utworzenia konta i potwierdzenia swojej tożsamości, zanim zaczną korzystać z aplikacji.
  2. Gdy niezbędna jest personalizacja
    Kiedy funkcjonalność aplikacji jest ściśle dostosowana do kontekstu i preferencji użytkownika. Na przykład do korzystania z aplikacji dietetycznej niezbędna jest znajomość aktualnej wagi użytkownika.
  3. Przy nietypowych rozwiązaniach
    Gdy ważne funkcje aplikacji lub przepływy informacji są dość specyficzne dla aplikacji i różnią się od standardowych wzorców stosowanych w typowych aplikacjach. Na przykład, kiedy mobilna wpłata czekowa została po raz pierwszy wprowadzona jako alternatywa dla osobistych wpłat w bankomatach, ta nowa funkcja była warta oficjalnego wprowadzenia.

Cechy dobrego onboardingu

Konkretnie do celu

Nie pokazuj użytkownikom losowej kolekcji podpowiedzi bez wyraźnej struktury. Każdy krok powinien być jasno zdefiniowany i prowadzić użytkowników zgodnie z jego aktualnymi potrzebami. Wyjaśnienie każdej małej funkcji doprowadzi tylko do frustracji i zirytowania użytkowników. Upewnij się, że podkreślasz tylko te funkcje, które są niezbędne. Dodatkowe funkcje można wprowadzić później.

Niech wszystko będzie krótkie i słodkie

Jeśli chcesz aby nowi użytkownicy chętnie rozpoczynali korzystanie z Twojej aplikacji, Szanuj ich czas. Niepotrzebne kroki tylko zwiększają tarcie w procesie wdrażania i należy je usunąć. Mniej znaczy więcej - 3 do 5 kroków to zwykle wystarczająca ilość dla procesu wdrażania.

Przedstaw jasne dalsze kroki

Najlepszy onboarding jasno wyjaśniają następny krok, który użytkownik powinien zrobić. Jak zaczynają dodawać swoje dane? Czy muszą najpierw wykupić płatną subskrypcję? Nie zostawiaj ich w niepewności - ułatw im zrobienie następnego kroku, odpowiadając na najważniejsze pytanie: „Od czego zacząć?”

Może jakiś przykład?

12MIN to aplikacja, która pomaga w zmianie życia poprzez wybieranie i skondensowanie najlepszych książek o biznesie i rozwoju osobistym w przystępnych fragmentach. Ich ekrany powitalne świetnie sobie radzą z wprowadzeniem do aplikacji.

 

Co wyróżnia ich onboarding?

  • W trzech krokach wyjaśnia ideę aplikacji
  • Zachęca do podjęcia akcji i kierunkuje pierwsze kroki korzystania z aplikacji
  • Daje łatwą możliwość pominięcia onboardingu jeśli już posiadamy konto
  • Jest atrakcyjny graficznie a komunikaty są proste i zrozumiałe
  • Widać, że twórcy aplikacji włożyli pracę na przemyślenie i skonstruowanie szybkiego i trafnego przekazu

Podsumowanie

Jeśli chcemy aby nasz onboarding był skuteczny powinniśmy potraktować go jako niezależne narzędzie promocyjne - ułatwiające wykorzystanie pełnego potencjału danej aplikacji przez ich użytkowników. Nie powinniśmy traktować go jako instrukcji obsługi a raczej narzędzie, które pomoże przekazać ideę aplikacji. Nasz przekaz nie ma sprzedawać, uczyć, promować - ma pokazać użytkownikom, że to oni są najważniejsi i to dla niego stworzyliśmy coś wyjątkowego.

Jeśli nadal nie masz pewności czy twoja aplikacja wymaga onbotardingu przetestuj ją przed jej uruchomieniem. Sprawdź czy użytkownicy mają trudności w zrozumieniu czym jest aplikacja i jak z niej korzystać. Jeśli tak, najpierw zastanów się, czy możesz wprowadzić pewne zmiany w samym projekcie aplikacji, aby uczynić ją bardziej czytelną. Onboarding powinien być ostatnim elementem wieńczącym prace nad aplikacją, powinien emanować pewnością, że przygotowany produkt jest idealny dla użytkownika i przekazywać to w najmniej inwazyjny sposób.

 

 

Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej w tym temacie, zajrzyj na poniższe strony:

  1. Nielsen Norman Group logoNielsen Norman Group: Mobile-App Onboarding: An Analysis of Components and Techniques
  2. The Appcues Blog: 5 best mobile app onboarding experiences of 2019
  3. The Appcues Blog: 7 reasons even great UX needs user onboarding
FAQ

Nie wiesz od czego zacząć? Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania

  • Nasze doświadczenie pozwala nam na realizację kompleksowych strategi internetowych dlatego realizujemy usługi począwszy od identyfikacji wizualnej, przez wdrożenie i wsparcia a na promocji w internecie kończąc. Słowem, jesteśmy przygotowani i wolimy pracować nad projektami kompleksowo od A do Z.
  • Tak, udzielamy pełnego wsparcia na zrealizowany projekt. Co ważne, nie jest to tylko gwarancja że system będzie działał. W okresie wsparcia pomagamy w edycji treści, wprowadzamy usprawnienia oraz pomagam w zarządzaniu systemem. Wiemy jak ważne jest aby realizowane przez nas projekty spełniały swoją rolę dlatego zawsze pomagamy naszym klientom nie tylko na etapie wdrożenia ale również na etapie wsparcia.
  • Tak. Pozycjonujemy strony internetowe na konkretne frazy lub wykorzystując pozycjonowanie szerokie. Wiemy, że żaden projekt nie będzie efektywny jeżeli nie zostanie zoptymalizowany i zareklamowany dlatego tworzone przez nas strony, system czy aplikacje są zawsze zoptymalizowane i przygotowane do pozycjonowania. Konfigurujemy i nadzorujemy również kampanie Google Ads, które pozwalają na kontrolę nad wynikami i precyzyjny dobór odbiorców w zakresie ograniczonym jedynie przez budżet jaki jest do dyspozycji.
  • Oczywiście. Nie wyobrażamy sobie projektu bez wersji mobilnej. Stosujemy zasadę projektową nazywaną „mobile first” wiedząc, że nawet 80% użytkowników w niektórych branżach korzysta z systemów wyłącznie na urządzeniu mobilnym. Co ważne, dobrze zaprojektowana wersja mobilna często wykazuje lepsze współczynniki konwersji oraz pozwala na lepszą promocję niż wersja desktop’owa.
  • Nie, unikamy pracy na szablonach i tworzymy nasze projekty specjalnie pod firmę z którą współpracujemy. Wierzymy, że jest to jedyny sposób aby inwestycja w projekt przyniosła oczekiwane rezultaty oraz aby reprezentowała naszego klienta na najwyższym możliwym poziomie. Praca z szablonem wiąże się z uproszczeniami i kompromisami, które według nas wpływają negatywnie na wizerunek klientów.
Nasi klienci

Naszym największym sukcesem jest zaufanie, którym obdarzyli nas Klienci. Jesteśmy dumni z tego, co nasi Klienci mówią o naszej pracy.

Jestem naprawdę zadowolony wszystko na czas. Świetne pomysły cieszę się że wybrałem akurat was.

Piotr Borówkowy Raj

Cechuje ich profesjonalizm usług, ale również ogromne zaangażowanie w prowadzone prace.

Tomasz Skyconcept

Każdorazowo wykazywali kreatywność i zaangażowanie oraz profesjonalną obsługą.

Adam Skyconcept

Praca nad naszą strona przebiegała szybko i sprawnie. Wszelkie nasze uwagi przyjmowane były w atmosferze dalszej chęci współpracy.

Sylwia Contract Administration Sp. z o.o.

Coal Creative to idealny partner dla każdego przedsięwzięcia realizowanego w Internecie. Profesjonalni i kompetentni w każdym calu.

Anna Jones Lang LaSalle Sp. z o.o.

Jesteśmy niezwykle zadowoleni z efektów Państwa pracy

Marcin Zagroszuj.pl

Dzięki za projekty. Wszystkie trzy są świetne. Dobra robota

Mateusz Solace

Strona bardzo nam się podoba i nie mamy do niej żadnych zastrzeżeń.

Piotr Maja Sp. z o.o.

Obejrzałam wszystko dokładnie i jestem BARDZO zadowolona.

Joanna Tort Pieluszkowy

Super, że serwer który Państwo oferują jest b.dobry, ponieważ zależy mi na poprawnym funkcjonowaniu strony www, tym bardziej że wygląda ona super :)

Michał Railad

Wszyscy mnie chwalą za nową stronę! Stronka jest super! Proszę więc pochwalić całą ekipę!

Dominika Manufakture

Najbardziej podoba mi się ostatnia strona. W ogóle jest super i naprawdę jestem zadowolony. Dziękuję.

Małgorzata Kancelaria Prawna Kaczorowski

Dziękuję za projekty, wyszło super! bardzo mi się podoba :) Logo jest piękne i jestem naprawdę pod wrażeniem.

Anna Aromic

I LOVE IT!!!! Wygląda naprawdę super. Bardzo bardzo mi się podoba!!!

Agnieszka Activity Junkie

Bardzo dziękuję za projekt. Jak zwykle trafili Państwo w sedno. Jest super.

Wojciech Torprojekt

Super !!!!!! Bardzo mi sie podoba :) Pełna akceptacja projektu !!

Monika LEA

Jestem zachwycona projektem strony!

Justyna FoodArtGallery
Prologis
JLL
FEM
Wrocław
TVP
Agora
Jakość obsługi
Sonko
Poltronic
PKB
M+Q
Koyo
JTEKT
IM
Sanofi
PBF
Simpdivcol
Flaga
Amerigas
Europol Gaz

Planujesz nowy projekt?
Chcielibyśmy usłyszeć o nim więcej

Imię i Nazwisko *
Email *
Firma
Telefon *
+48
Szukaj
    Opowiedz nam o swoim projekcie
    Planowany budżet projektu
    Dodaj załącznik
    Przeglądaj pliki No file chosen

    Zapoznałem się i akceptuję Politykę prywatności


    Porozmawiajmy!

    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
    +48 71 333 73 43



    Nie wiesz od czego zacząć?

    W uporządkowaniu informacji na temat planowanego projektu pomoże Brief Kreatywny
      pobierz Brief