Technologia , 05 listopad 2020

Digital product development - 6 niezbędnych i zapewniających sukces etapów tworzenia produktu cyfrowego.

Jolanta Żochowska

UI/UX designer

.

Jesteś start-upem i planujesz uruchomić nową usługę? A może przedsiębiorcą próbującym rozwiązać problem w Twojej firmie? W obu przypadkach możesz potrzebować portalu, aplikacji lub systemu, który pomoże w sprzedaży lub usprawni procesy w Twojej firmie.

Odpowiedzią na te potrzeby jest digital product development, którego rolą nie jest tylko stworzenie aplikacji ale cały proces, w trakcie którego określone zostanie "Co chcemy zrobić?" , "Jakie narzędzia mamy do dyspozycji?" oraz "Jak to można zrealizować?". Warto popatrzeć na to jak na budowę domu. Nie zaczynamy budowy domu zanim nie zostanie stworzony projekt budowlany, a projekt nie powstanie jeśli nie poznamy potrzeb jego przyszłych mieszkańców.

6 etapów z jakich składa się digital product development

 

1. Etap analizy i reaserchu

Ten krok jest kluczowy. Przeprowadzenie wnikliwej analizy makrootoczenia stanowi podstawę do usystematyzowania działań strategicznych. Poznanie specyfiki planowanej aplikacji: co ją wyróżnia, jaki proces ma usprawnić, pozwala na przygotowanie skutecznej i efektywnej aplikacji. Minimalizuje ona tym samym ryzyko biznesowe związane z inwestycją jaką powinien być każdy projekt internetowy.

Jednym z kluczowych etapów procesu projektowego jest ideacja, czyli generowanie i rozwijanie oryginalnych pomysłów. Myślenie zorientowane na generowanie pomysłów jest aktywowane w odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób…?” lub „Jak mogę…?”, czyli tak zwane pytania H2 (ang. How to?). Pytania te stawiane są w trakcie warsztatów projektowych, które pomogą dobrać rozwiązania funkcjonalne będące najbardziej odpowiednie dla tego projektu i pozwalają wypracować wspólną wizję projektu

Po co ten etap?

  • Zapobiega on sytuacji w której realizowany jest projekt dla nieistniejącej grupy odbiorczej, lub zawierający błędy logiczne - technologicznie trudne lub niemożliwe do wdrożenia. Wiedząc, że to inwestor płaci z wdrożenie i dbając o jego kapitał staramy się wypracować wspólnie takie rozwiązania, których grupa odbiorcza jest jasno określona (tworzone są persony, określane są nawyki przyszłych użytkowników, ich biegłość w posługiwaniu się urządzeniami mobilnymi i wiele innych). Dzięki temu, zmniejsza się liczba poprawek lub zmian na etapie wdrożenia, który jest najdroższą i najtrudniejszą do przewidzenia częścią procesu powstawania produktu cyfrowego, gdzie każda, nawet drobna zmiana może potencjalnie zatrzymać projekt lub doprowadzić do jego porzucenia.

 

2. Etap projektowy

Na tym etapie powstaje wygląd i struktura aplikacji. Przygotowanie klikalnego prototypu umożliwia praktyczne spojrzenie na realizowany projekt. Oglądanie produktu i interakcja z nim na urządzeniach, na których będzie on używany, pomoże Ci spojrzeć na produkt z perspektywy użytkownika i ocenić planowane funkcjonalności. Znając wygląd i sposób działania wszystkich elementów, programiści i inni specjaliści pracujący przy projekcie wiedzą jak dany element ma działać. Gwarantuje to przewidywalne rezultaty oraz rozwiązuje za wczasu większość problemów jakie mogliby zgłosić programiści w trakcie wdrażania projektu.

Po co projekt?

  • Po etapie analizy przelewamy wszystkie wnioski już na klikalne, skalowalne makiety. Dzięki temu już na tym etapie możemy zaobserwować elementy, które wymagają korekty lub takie które są zbędne w danym miejscu a utrudniają modyfikację. Ale potencjalnie najważniejszą zaletą projektu jest fakt, że programiści otrzymują dokładny szkielet aplikacji, wiedzą jakie pól formularza mają być dostępne, wiedzą jak system ma się zachowywać na różnych typach urządzań oraz mogą wnosić własne uwagi i sugestie jeszcze przed rozpoczęciem prac programistycznych.

 

3. Etap prac programistycznych

Do pracy przystępują programiści. Planując pracę zespołu programistów warto projekt podzielić na etapy. W ramach tego procesu projekt zostanie podzielony na fazy rozwoju zwane milestoneami, a działające oprogramowanie zostanie dostarczone na koniec każdego etapu. Korzystanie z tej metodologii znacznie zwiększa produktywność projektu, daje większą kontrolę i pozwala na korektę założeń na poszczególnych etapach wdrożenia.

Po co dzielić pracę programistów na etapy?

  • Pozwala to na weryfikowanie i nadzór nad inwestycją. Dzięki podziałowi prac na poszczególne elementy możliwe jest sprawdzenie czy dana funkcjonalność działa zgodnie z założeniami i czy się sprawdza jeszcze w trackie procesu wdrożenia, co pozwala na zmiany kierunku, które na danym etapie nie są tak kosztowne jak byłyby po zakończeniu etapu prac programistycznych.

 

4. Etap testów

W trakcie wdrożenia programiści tworzą testy zautomatyzowane, które gwarantują poprawne działanie podstawowych funkcji ale nie są idealne. Dlatego konieczne są testy manualne realizowane przez testerów, ale w żadnym wypadku nie programistów. Ten etap jest powtarzany do momentu uzyskania wersji, która może zostać przekazana do testów przez użytkowników. W praktyce, proces testowania trwa jeszcze po uruchomieniu systemu, dlatego ważny jest dobry maintenance.

Po co testować aplikację?

  • Z doświadczenia wiemy, że wdrożone przez programistów, pokryte unit testami aplikacje i tak często zawierają błędy. Testy manualne pozwalają na wykrycie i skorygowanie tych błędów. Pozwalają też na wykrycie nie tyle błędów samej aplikacji, ale również błędów w treściach, nieefektywnego działania danej funkcjonalności czy sprawdzenie wydajności systemu.

 

5. Start Systemu

Aplikacja jest gotowa i przetestowana, możemy zaprezentować ją szerszej publiczności. Zależnie od wyznaczonych ram czasowych system może zostać opublikowany w wersji BETA do ograniczonej liczby użytkowników lub zostać uruchomiony w wersji ostatecznej. Bycie ostrożnym i wypuszczenie wersji BETA może zapewnić Twojemu produktowi pozytywny start, którego potrzebuje, ale nie zawsze jest możliwe.

Jak wyznaczyć start systemu?

  • Często spotykamy się z sytuacją, w której inwestor w trakcie wdrożenia wpada na kolejne pomysły i chce dodać je do systemu. Super, nowe pomysły, lepsze rozwiązania to elementy zwiększające szanse digital product’u na sukces, ale wpływają na moment startu. Zazwyczaj proponujemy przeniesienie nowych pomysłów do etapy rozwoju gdyż może okazać się, że użytkownicy potrzebują innej funkcjonalności, a ta, która wydawała się dobrym pomysłem może okazać się niepotrzebna.

TIP: To jest czas, aby wdrożyć stworzony wcześniej plan marketingowy i komunikacyjny :)

 

6. Etap rozwoju

Często pomijane, utrzymanie i wsparcie są najbardziej istotną częścią rozwoju produktu cyfrowego. Musisz mieć partnera, który pomoże ci w rozwoju produktu w momencie gdy odniesie on sukces lub gdy wymagania użytkowników wpłyną na jego modyfikacje. Na tym etapie reagujemy na ewentualne błędy, wdrażamy usprawnienia i rozwijamy aplikację aby jeszcze lepiej spełniała oczekiwania rzeczywistych użytkowników.

Po co mi dobre wsparcie?

  • Jest to jedyna gwarancja na to, że nie zostaniesz z drogim projektem, które kosztował cię masę czasu i pieniędzy sam. Często taka sytuacja oznacza poszukiwanie nowego partnera który może nie chcieć podjąć się pracy na „czyimś kodzie” lub podejmie się jej za duże pieniądze. Wybieraj partnera, który przeprowadzi cię przez cały proces, będzie zaangażowany zarówno w jego tworzenie jak i w rozwój.

 

Inwestycję w digital product należy zacząć od określenia budżetu i ogólnego zarysu portalu. Zależnie od budżetu, system może zostać stworzony na bazie gotowych rozwiązań lub zbudowany od podstaw (takie rozwiązanie jest niezbędne w przypadku rozwiązań innowacyjnych). Dzięki dokładnemu zdefiniowaniu celu projektu, jego grupy odbiorczej i jej potrzeb - wszystkie decyzje jakie pojawią się na etapie wdrażania rozwiązania bedą znacznie łatwiejsze i zgodne z ideą planowanego systemu.

Tworzenie portalu lub aplikacji jest wieloetapowym procesem, łatwo można się tutaj zagubić, a koszty tego zagubienia ponosi inwestor. Oszczędność i próba przeskoczenia poszczególnych etapów często kończy się błędnym przekonaniem, że pomysł był zły, a pieniądze na niego przeznaczone zmarnowane. Dlatego tylko zrozumienie procesu i współpraca z doświadczonymi projektantami, specjalistami UI i UX, developerami i testerami pomaga przejść przez projekt w sposób płynny i stworzyć narzędzie, które będzie chętnie wykorzystywane przez jego użytkowników.

FAQ

Nie wiesz od czego zacząć? Poznaj odpowiedzi na najczęstsze pytania

  • Nasze doświadczenie pozwala nam na realizację kompleksowych strategi internetowych dlatego realizujemy usługi począwszy od identyfikacji wizualnej, przez wdrożenie i wsparcia a na promocji w internecie kończąc. Słowem, jesteśmy przygotowani i wolimy pracować nad projektami kompleksowo od A do Z.
  • Tak, udzielamy pełnego wsparcia na zrealizowany projekt. Co ważne, nie jest to tylko gwarancja że system będzie działał. W okresie wsparcia pomagamy w edycji treści, wprowadzamy usprawnienia oraz pomagam w zarządzaniu systemem. Wiemy jak ważne jest aby realizowane przez nas projekty spełniały swoją rolę dlatego zawsze pomagamy naszym klientom nie tylko na etapie wdrożenia ale również na etapie wsparcia.
  • Tak. Pozycjonujemy strony internetowe na konkretne frazy lub wykorzystując pozycjonowanie szerokie. Wiemy, że żaden projekt nie będzie efektywny jeżeli nie zostanie zoptymalizowany i zareklamowany dlatego tworzone przez nas strony, system czy aplikacje są zawsze zoptymalizowane i przygotowane do pozycjonowania. Konfigurujemy i nadzorujemy również kampanie Google Ads, które pozwalają na kontrolę nad wynikami i precyzyjny dobór odbiorców w zakresie ograniczonym jedynie przez budżet jaki jest do dyspozycji.
  • Oczywiście. Nie wyobrażamy sobie projektu bez wersji mobilnej. Stosujemy zasadę projektową nazywaną „mobile first” wiedząc, że nawet 80% użytkowników w niektórych branżach korzysta z systemów wyłącznie na urządzeniu mobilnym. Co ważne, dobrze zaprojektowana wersja mobilna często wykazuje lepsze współczynniki konwersji oraz pozwala na lepszą promocję niż wersja desktop’owa.
  • Nie, unikamy pracy na szablonach i tworzymy nasze projekty specjalnie pod firmę z którą współpracujemy. Wierzymy, że jest to jedyny sposób aby inwestycja w projekt przyniosła oczekiwane rezultaty oraz aby reprezentowała naszego klienta na najwyższym możliwym poziomie. Praca z szablonem wiąże się z uproszczeniami i kompromisami, które według nas wpływają negatywnie na wizerunek klientów.

Nasi klienci

Prologis
JLL
FEM
Wrocław
TVP
Agora
Jakość obsługi
Sonko
Poltronic
PKB
M+Q
Koyo
JTEKT
IM
Sanofi
PBF
Simplicol
Flaga
Capricorn
Amerigas
Europol Gaz

Planujesz nowy projekt?
Chcielibyśmy usłyszeć o nim więcej

Projekt i developmentIdentyfikacja wizualnaBadania usabilityDigital product development Wsparcie projektowe Marketing internetowy

Wysyłając formularz akceptuję Politykę Prywatności

 

Nie wiesz od czego zacząć?- pobierz Brief , który pomoże uporządkować informacje na temat planowanego projektu.