User experience > Badanie eye-tracking

Eye tracking (śledzenie ruchów gałek ocznych) jest techniką mającą zastosowanie w badaniu interakcji człowiek-komputer.

Badania eyetrackingowe pozwalają na wychwycenie tych elementów, które są w pierwszej kolejności postrzegane w otoczeniu i opracowanie mapy postrzegania przestrzeni przez konsumentów. Jedną z najpopularniejszych metod jest rejestracja wideo aktywności wzrokowej. Prezentowany badanemu materiał jest używany w późniejszej analizie zapisu aktywności wzrokowej i łączony z tymi wynikami jako "tło".

Zalety eye-trackingu

  • Bardzo niską próbę reprezentatywną
  • Zbliżone wyniki dla różnych targetów (największe różnice występują w obrębie płci)
  • Duża ilość danych oraz elastyczne możliwości ich obróbki i agregacji
  • Możliwość uzyskania kluczowych informacji nie dostępnych dla innego rodzaju badań
  • Integracja z badaniami behawioralnymi
Badanie eye-tracking
Badanie eye-tracking

Co wyróżnia badania eyetrackingowe?

Z uwagi na pomiarowy i fizjologiczny charakter badania, bazującego na pomiarze pracy narządu wzroku, uzyskujemy twarde reprezentatywne dane ilościowe, a z drugiej strony możemy otrzymać mierzalny materiał jakościowy będący punktem wyjścia do innego typu badań ilościowych np. ankiet. jest to doskonale narzędzie badawcze na poziomie wstępnych testów użyteczności oraz koncepcji kreacji.

Etapy badania usability

Z jakich etapów składa się procedura badania użyteczności witryny internetowej za pomocą Eye trackingu?

  1. Analiza wstępna
    Analiza wstępna

    Przeprowadzenie wnikliwego wywiadu z klientem stanowi podstawę do ustalenia grupy respondentów i opracowanie formularzy ankiet

  2. Przeprowadzenie badania
    Przeprowadzenie badania

    W celu przeprowadzania badań wykorzystuje się eye trackery nagłowne (w formie okularów), które są w pełni mobilne i mogą służyć do przeprowadzania badań w naturalnym środowisku. Na podstawie zebranych informacji opracowywany jest raport zawierający interpretację map cieplnych przedstawiających częstość kliknięć poszczególnych elementów przez wszystkich badanych. Obszary o dużym zagęszczeniu kliknięć oznaczane są jako „gorące miejsca”, inaczej hotspots. Obszary cieszące się małym zainteresowaniem określane są jako „zimne miejsca” czy też „cold areas”.

  3. Analiza Danych
    Analiza Danych

    Niezwłocznie po zakończeniu projektu, otrzymają Państwo kompleksowy raport z przeprowadzonych badań. Dokumenty te dotyczą formy, przebiegu oraz wyników badań.

  4. Sugestie działań
    Sugestie działań

    W sytuacji stwierdzenia i opisania błędów usability oraz accessibility aplikacji - wykonane zostaną adnotacje i sugestie działań naprawczych

Co nas wyróżnia?

Powierzając nam realizację działań, możesz być pewien, iż zajmą się nim najlepsi profesjonaliści z wielu branż.

Doświadczenie

Doświadczenie

Dzięki długoletniej działalności na światowym rynku internetowym, nasi specjaliści dysponują unikalnym doświadczeniem, które wykorzystane na potrzeby naszych licznych klientów.

Rozwój

Rozwój

Świat mediów internetowych podlega ciągłym zmianom, dlatego tylko stała obserwacja i analiza trendów i technologii, może zapewnić najwyższą jakość i skuteczność.

Zespół

Zespół

Zespołowy charakter pracy w Coal Creative umożliwia sprawny przebieg planowania, realizacji i wdrożenia projektu, a tobie - zwiększenie zysków i kreację na poziomie.

Zaufanie

Zaufanie

Dzięki współpracy na partnerskich warunkach i efektom naszej pracy jesteśmy polecani innym klientom. Ponad 95% naszych klientów to osoby z polecenia.

FAQ

Potrzebujesz więcej informacji? Dowiedz się więcej na temat User experience

  • Zazwyczaj jest to sprawdzanie w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z danym systemem. Jest wiele sposobów przeprowadzania badań usability - eye-tracker, wywiady pogłębione czy śledzenie prawdziwych użytkowników przy wykorzystaniu narzędzi monitorujących. Badanie ma na celu wskazać jakie czynności sprawiają użytkownikom trudność lub powodują ich frustrację (np. przez konieczność wielokrotnego powtarzania danej czynności). Celem zawsze powinno być sprawienie aby prawdziwi użytkownicy z łatwością obsługiwali daną aplikację dlatego ważne jest aby badania były przeprowadzane w jak najbardziej organicznych warunkach.
  • Audyt usability to sprawdzenie gdzie występują utrudnienia dla użytkowników. Określa on co można poprawić aby użytkownicy z większą łatwością poruszali się wewnątrz aplikacji. Audyty przeprowadzone są na już istniejących aplikacjach, które nie przynoszą zadawalających wyników konwersji lub nie są w pełni wykorzystywane przez użytkowników. Zidentyfikowanie takich elementów pozwala na zwiększenie konwersji lub przywiązania do aplikacji (lepiej zaprojektowana aplikacja zawsze wygra nawet z tańszą alternatywą i dobrym przykładem jest tutaj np. Uber).
  • Testy z użytkownikami polegają na przedstawieniu im scenariuszy/zadań które powinni zrealizować przy wykorzystaniu danej aplikacji. W trakcie prowadzenia testów możliwe jest wykorzystanie eye-tracker’a (urządzenia śledzącego ruch gałek ocznych użytkownika), kwestionariuszy czy wywiadów. Ważne, aby zadania nie były sformułowane w zły sposób - przedstawienie użytkownikowi zadania, które bardzo szczegółowo opisane w praktyce może negatywnie wpłynąć na wynik całego badania. Prezentowane zadania powinny być ogólne i nastawione na odkrywanie przez użytkowników aplikacji a nie instruujące czy syntetyczne.
  • Eye-tracker pozwala nam śledzenie ruchu gałek ocznych użytkownika w trakcie przeprowadzanych testów. Dzięki temu narzędziu wiemy gdzie występują u użytkowników fiksacje (gdzie skupiają wzrok) oraz w jaki sposób ich wzrok przemieszcza się między elementami aplikacji. Takie badanie pozwala na identyfikacje tych miejsc które zauważane są jako pierwsze oraz kolejne. Daje nam to wgląd do tego jak użytkownik „czyta” nasz system, co za tym idzie, mamy pełną kontrolę nad tym co chcielibyśmy aby widział i kiedy to widzi.
  • Krótka odpowiedź - tak. Development aplikacji i systemów webowych jest drogi dlatego konieczne jest dobre zaplanowanie całej aplikacji. Nie jest to wyłącznie wymóg który pomaga developerom we wdrożeniu ale jest to również szansa na takie zaplanowanie aplikacji, aby była ona efektywna i przyjazna dla użytkownika. Nikt nie rozpoczyna budowy domu bez planu i nie jest to związane tylko z bezpieczeństwem ale również z kosztem ewentualnych zmian w przyszłości. Jeżeli chcesz zainwestować w aplikację lub system webowy musisz mieć dobrze przygotowane i dogłębnie skonsultowane makiety całego systemu.

Najnowsze publikacje

Chcemy dzielić się naszą wiedzą związaną z szeroko pojętą obecnością firm w internecie.

Nasi klienci

Prologis
JLL
FEM
Wrocław
TVP
Agora
Jakość obsługi
Sonko
Poltronic
PKB
M+Q
Koyo
JTEKT
IM
Sanofi
PBF
Simplicol
Flaga
Capricorn
Amerigas
Europol Gaz

Planujesz nowy projekt?
Chcielibyśmy usłyszeć o nim więcej

Projekt i developmentIdentyfikacja wizualnaBadania usabilityBadania, analizy, szkolenia Wsparcie projektowe Marketing internetowy

Wysyłając formularz akceptuję Politykę Prywatności

 

Nie wiesz od czego zacząć?- pobierz Brief , który pomoże uporządkować informacje na temat planowanego projektu.